søndag, marts 06, 2016

Hvor er du?

I den seneste tid har jeg hørt meget (ok, måske lidt. Eller er det bare en gang i mellem) om hvor meget tid vi bruger på at være online. At være foran i de sociale medier og at følge med i alt, der foregår i den teknologiske verden. 
Jeg er ikke så meget nørdet på den teknologiske plan. Jeg har godt nok en iPhone 6s, som jeg er meget glad for - fordi den er nem at bruge. Men jeg bruger den egentlig mest til at holde kontakt med mennesker (SMS, mail, Facebook og whatsapp). 
Jeg har nogen faste apps som jeg bruger flittigt - men derudover så er der faktisk ikke andet jeg bruger mobilen til. Jo, til at tjekke klokken og måske tjekke kalender/skrive lidt noter. 

Jeg er på Facebook og Instegram. Jeg har ikke andre login (tror jeg nok). Jeg har på nuværende tidspunkt ikke behov for dette. Men afviser ikke at der kommer en mulighed for at jeg får oprettet profiler på andre sociale medier. Den slags kan man jo aldrig vide om man vil få brug for, så jeg tager det som det kommer. 

Hvad jeg også har reflekteret på, i forhold til de (mange) snak, analyser, overvejelser og oplevelser, folk har med kontakten mellem mennesker og de sociale medier. Man er begyndt at påpege at folk ikke er til stede i nuet og har fokus på de 'forkerte' steder. At man har for travlt med at tjekke hvad der sker på de sociale medier og hvad ens netværk laver lige nu og evt. bruger mange tid på at kommentare på andres status/ indlægs. 

Jeg har ikke meget at gøre med sociale medier, så jeg bekymrer ikke så meget over mit forbrug. 
Men jeg mærker hvordan andre folk bruger de sociale medier. Hvordan de er til stede på de sociale medier og i nuet.
Nogen er gode til at slippe de sociale medier, når de er sammen med folk. Nogen er mindre gode til det og skal måske tit tjekke hvad der sker i det andet univers, og lade medmennesker der er til stede, føle om de ikke er gode nok. 


Jeg personligt har reflekteret meget over, hvorfor folk skal være på sociale medier når de er sammen med folk. Jeg tror egentlig ikke at de er ligeglad med den, de er sammen med. De har bare fået nogle rigtig dårlige vaner, og det er måske ligesom 'nødvendigt' lige at tjekke hvad der sker på de sociale medier. At man er bange for at ikke følge med. Man vil jo det hele. 
Man vil gerne være sammen med folk, man vil gerne følge med på de sociale medier. Man vil gerne kunne nå arbejde, fritidsinteresser og events der forekommer. 

Men. Ja der er altid et men. Men man kan ikke det hele. Det behøves ikke at være en dårlig ting. Man må lave en balance - og gøre de ting, man gerne vil og hvad de gør ens glad. 

Vær til stede i nuet. Hav nærvær med den, du holder af. Gør de ting, du er glad for. 

Ingen kommentarer: